Beleven & Binden: Case Sligo Rovers

Beleven & Binden is in de kern gebaseerd op Grow Your Club, het succesvolle Fanmarketing programma in Ierland. Een aantal clubs staken er met kop en schouders bovenuit, Sligo Rovers is één van die clubs. Dat is ook de inspiratie geweest om het programma Beleven & Binden op te zetten en te publiceren.

Sligo Rovers, inmiddels één van de topploegen in de Ierse Airtricity League. Dat was in 2009/2010 nagenoeg ondenkbaar. Met een gemiddeld toeschouwers aantal van 1.200 per wedstrijd haalde men nog geen 40% van de maximale stadionbezetting. Een te lage stadionbezetting om daadwerkelijk gezond beleid te kunnen voeren. Dat bleek ook het geval toen er problemen ontstonden met de belastingdienst en andere schuldeisers.

Belangrijkste redenen voor de problemen:

  • Geen draagvlak in de lokale gemeenschap (het bezoeken en onderhouden van contacten in de gemeenschap met o.a. scholen werd gezien als een last)
  • Er was een beeld ontstaan van een club die zich van crisis naar crisis sleepte
  • Voor sponsoren en organisaties die iets konden betekenen voor de club leek het alsof de club gesloten was
  • Weinig tot geen interactie met de lokale gemeenschap
  • Er werd weinig tot niks gedaan om de beleving bij de fans te verbeteren
  • De club had last van de Premier League als concurrent

Binnen de Airtricity League is er na het crisisjaar 2008-2009 het besef ontstaan dat het roer om moest. Met behulp van de club, experts en partners rondom de League is er gestart met het ‘Grow Your Club’ project samen met de creatie van een nieuwe functie in het voetbal bij de clubs, de Chief Promotion Officer. Dit werd in eerste instantie met veel argwaan ontvangen, vooral bij Sligo Rovers. Daarnaast was er een gebrek aan marketingkennis / besef en de bereidheid om te investeren in marketing. Die combinatie van factoren zorgde ervoor dat de clubs afstevende op een financiële ramp.

De crisis werd afgewend door een uitgifte van aandelen, loterijen en het inzamelen van gelden vanuit de gemeenschap. Dat was ook direct het omslagpunt in de geschiedenis van de club.

We zijn inmiddels vijf jaar verder, met de volgende resultaten:

  • Kampioen van de Airtricity League 2013
  • Winnaar FAI Ford Cup – 2011, 2010
  • Finalist in de FAI Ford Cup – 2009
  • Winnaar EA Sports Cup – 2010
  • Actief in de kwalificatierondes van de Europa League in 2009, 2011 & 2012
  • Spelen in 2013 mee in de voorronde van de Champions League
  • Gemiddeld aantal bezoekers per wedstrijd 3,100 in het seizoen 2012
  • Bouw nieuwe tribune in samenwerking met sponsoren, gemeente en fans

Maar minstens, zo niet nog belangrijker, de volgende twee doelstellingen zijn behaald:

  • Het herstellen en uitbreiden van de rol van de club in de lokale gemeenschap
  • Het worden van een van de meest toonaangevende clubs in Ierland

Hoe dit is bereikt? In het kort zijn er vier punten cruciaal geweest in het bereiken van de successen:

  1. Aanhalen banden met de lokale gemeenschap
  2. Eenduidige en open communicatie naar buiten toe
  3. Meer interactie en communicatie met supporters
  4. Wedstrijden werden evenementen met het juiste gevoel erbij door het bedrijven van marketing

Dit alles met geen tot minimaal budget, maar met de inzet van sponsoren, supporters, donaties, merchandising, loterijen, open stellen van de club enz. is het gelukt om het roer om te gooien en structureel te bouwen aan de club als open club in de regio van Sligo. De bijdrage van de Chief Promotion Officer is daarbij cruciaal geweest.

Een aantal keyfacts:

  • Er komen in het seizoen 2013 gemiddeld 2.900 toeschouwers per wedstrijd en er kwamen gemiddeld 3.100 toeschouwers per wedstrijd in het seizoen 2012
  • Sligo Rovers had een omzet van €900.000, men heeft na 5 jaar een omzet weten te realiseren van €1,7 miljoen
  • De stad Sligo heeft ongeveer 20.000 inwoners, met 65.000 inwoners in de gehele County
  • Sligo Rovers had een organisatie van 2,5 FTE en heeft het inmiddels uitgebreid naar 3,5 FTE

Door de kennis van de clubs in Ierland te bundelen heeft men voor een basis kunnen zorgen waarop men weer is gaan bouwen, met een aantal fantastische resultaten tot gevolg. De inzet van o.a. Keith O’Dwyer (voormalig CPO bij Sligo Rovers) bij Sligo Rovers in samenwerking met de FAI heeft ervoor gezorgd dat de club Sligo Rovers weer op de kaart is gezet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *