Beleven & Binden: Waarom?

De vraag waarom iemand fan is van een club blijkt één van de meest lastige vragen die je een supporter maar kunt stellen. Het is een gevoel, iets wat je niet zomaar meer kwijt raakt. Dat maakt het ook anders in vergelijking met producten zoals een kop koffie bij de Starbucks of een stoel van de IKEA. In die producten zit normaal gesproken geen emotionele waarde, dat moet worden gecreëerd en toegevoegd.

Starbucks would KILL to own a football club, because their starting point there wouldn’t be a boring commodity, but a deeply emotional concept that represents (often only after their families) the most important heartbeat in many people’s lives. Imagine what they could do with that. They’d probably noticed you’ve ‘checked in’ to their stadium vicinity before the game. They’d send you a message to your smart phone telling you that two of your Facebook friends are in block D today and you could upgrade by answering ‘yes’ to join them.

Voetbal heeft een belangrijk streepje voor, maar loopt tegelijkertijd ook weer een stukje achter. Vanuit het voetbal kan er veel geleerd worden van bedrijven als het gaat om het versterken van de band tussen de club en fans, het versterken van het clubgevoel en het uitbouwen van het de club zodat nieuwe supporters zich direct welkom voelen, zonder de huidige trouw fans tekort te doen. Een goed voorbeeld daarvan is Borussia Dortmund:

Both Seattle Sounders and Borussia Dortmund have ‘brand wheels’ which encapsulate their clubs’ core values, key beliefs and enduring principles. These guide the clubs in their decision-making and ensure that anything – everything – that is done reflects what they believe the club stands for. And they can do that because they have engaged with their ‘customers’, asked them what the club means to them and had them road test the values by giving feedback on their experiences.

Borussia Dortmund is een wereld op zichzelf en niet te vergelijken met een club uit de Jupiler League. Maar elke club komt op een moment op een punt waarbij er keuzes moeten worden gemaakt. Het definiëren van de kernwaarden, principes en elementen samen met de fans heeft ervoor gezorgd dat de keuzes die worden gemaakt ook aansluiten op de beleving van de fans en daardoor ook breed gedragen worden binnen de club.  Dit zorgt ervoor dat de emotionele band tussen club en fans versterkt wordt en verder uitgebouwd kan worden. Lessen die direct getrokken kunnen worden uit de vele mooie voorbeelden uit het bedrijfsleven en zo een voordeel opleveren voor de club én de fans!

Kijk op http://bradleyprojects.com/blog.php?id=40 voor de rest van de column.