Blog: Transfers

De bal rolt weer! Voorzichtig wordt er in de verre voorrondes van de Europese toernooien alweer gespeeld. Ook de oefencampagnes trekken als volwaardige circussen door binnen en buitenland. Nog meer dan de wedstrijden is dit de tijd van de wandelgangen. Welke spelers komen en gaan? Hoe staat de trots van de stad er over een paar weken voor? In deze blog 5 voorbeelden van hoe om te gaan met het bekendmaken van een aanwinst. Als afsluiting iets over de geruchtenmolen en Engelse topclubs.

1. LeBron James
Er mag geen ander voorbeeld zijn dat deze lijst aftrapt. Superster LeBron James keert, na vier jaar bij Miami Heat, terug bij zijn jeugdliefde Cleveland Cavalliers. Geen grote persconferentie of spectaculaire stadionpresentatie, maar het was een essay, gepubliceerd door het toonaangevende Sports Illustrated, dat dit ‘breaking news’ met de wereld deelde. Een uniek samenspel tussen journalisten en het management van de superster zetten de (sport)wereld even op z’n kop. Hier lees je het essay.

2. Azpilicueta
Chelsea FC versterkte zich in 2010 met de Spaanse rechtsback Azpilicueta van Olympique Marseille. Dat de naam voor menig supporter een jaar later nog steeds lastig uit te spreken is zet het Londense team er toe aan om een filmpje met de nieuwe speler op te nemen. Ingrediënten een flipover, een permanent marker en een nieuwe speler die de uitspraak van zijn naam doceert. Een grappige kennismaking tussen speler en club is het gevolg. Het filmpje is hier te zien.

3. NY City
Vaak ontwijken clubs de gonzende geruchten. Nieuws is pas nieuws als het rond is. Daar denkt NY City iets anders over. In plaats van per direct bekend te maken wie de nieuwste sterspeler is, wordt er dagen via Facebook en Twitter gehint op een aankoop. Fans, waarvan de nieuwe club er altijd meer kan gebruiken, zijn zo volop aan het speculeren wie de nieuwe aanwinst uit New York is. In dit geval bleek het om Chelsea FC legende Frank Lampard te gaan.

NYCITYlampard

4. Vejinovic
Een speler als verrassing? Vitesse trok in 2013 Marko Vejinovic van Heracles Almelo aan. De bekendmaking vindt plaats op een opmerkelijke wijze. De Arnhemse club deelt via o.a. Twitter het nieuwe derde tenue dat gedragen wordt door Vejinovic. Echter wordt er met geen woord gerept over de transfer totdat fans zelf opmerken wie er toch op de foto staat.

5. Arvin Slagter
Een voorbeeld uit eigen portfolio. SPM Shoeters Den Bosch legt na afloop van het seizoen Arvin Slagter van concurrent GasTerra Flames Groningen vast. Voor groot bereik in het Brabantse wordt het in samenspraak met Brabants Dagblad gedeeld. Om het voor de fans persoonlijk en dichtbij te maken kunnen ze via Facebook de aanwinst met een persoonlijk bericht verwelkomen. De welkomstwensen worden allemaal met Slagter gedeeld en bij het begin van het komende seizoen van een leuk antwoord voorzien.

What the media says
Wie de supportersfora van clubs leest ziet dat er weinig populairder is dan speculeren over nieuwe aankopen. Zeker in deze periode van het jaar wordt ieder gerucht gelezen en besproken. Dat het lang niet altijd klopt weten de fans ook wel. Clubs als Liverpool FC en Manchester City hebben op hun officiële website een vast topic waar de aanwinsten die door media genoemd worden, worden genoemd. Dit geeft fans een extra reden om de website van hun club te bezoeken, ook als het seizoen voorbij is.

Voor Beleven & Binden schrijven Anton Woldhek en Niko Moreno Ruiz maandelijks een korte blog met concrete tips. Iedere keer een ander onderwerp, maar altijd in teken van supportersbeleving en marketing. Iedere post kent 5 tips in combinatie met voorbeelden uit het werkveld van de sport.

Anton en Niko vormen samen Bureau Touché, waarmee ze sportorganisaties ondersteunen met marketingvraagstukken. Opdrachtgevers zijn onder andere Indoor Brabant, SPM Shoeters, AFAS Tennis Classics en Korfbal League Finale. Ze zijn te volgen via Twitter @AntonWoldhek en @NikoMorenoRuiz.