Blog: Waarom toch altijd Last Minute verkoop?

In de tijd dat ik bij Aston Villa verantwoordelijk was voor de kaartverkoop was het ergste wat ons kon overkomen, doorgaan naar de volgende ronde van de Worthington Cup (tegenwoordig de Carling Cup) tegen een grote tegenstander als Liverpool of Arsenal. Sportief gezien is dat natuurlijk prachtig maar operationeel gezien was het een nachtmerrie. De reden daarvoor was dat er dezelfde dag nog geloot werd voor de volgende ronde over 2 weken. Dat betekende dat we maar 2 weken hadden om het hele stadion met 42.602 stoelen uit te verkopen. Daar kwam dan nog bij dat dat we de 25.000 seizoenkaarthouders eerst de gelegenheid moesten te geven om de eigen stoelen terug te kopen. In de tijd voor de online verkoop van tickets was dit natuurlijk een ramp.

Early Bird Korting

Ticketprijzen normaal vs Early Bird korting

Arsenal die toen nog op, het veel te kleine, Highbury voetbalde had daar overigens een prachtige oplossing voor bedacht. Arsenal rekende de extra cupwedstrijden gewoon achteraf af bij het verlengen van de seizoenkaarten. Het aantal opzeggers was toch verwaarloosbaar. Voor Villa Park was dat helaas geen haalbare kaart.

In Nederland is het bij veel voetbalclubs de gewoonte om de kaarten pas 2 – 4 weken van te voren in de verkoop te doen. Nu zijn pieken in de verkoop tegenwoordig, met de opkomst van online ticketing, veel beter te bolwerken voor de verschillende clubs. Echter, dit gaat voorbij aan de planning van de supporters. Supporters, en zeker die met jonge gezinnen, plannen veel verder vooruit dan studenten of jong volwassenen. De tijd dat ik zondagochtend besloot naar het voetballen te gaan ligt ver achter mij. Als familieman plan ik mijn bezoek aan mijn favoriete club misschien wel 6 weken vooruit. Want de wedstrijd moet in de middag zijn, niet tegen de aartsrivaal en bij voorkeur niet in de winter. Je snapt het dat het kopen van kaartjes niet eenvoudig is voor mij.

Daar komt bij dat ik als familieman ook nog concurrentie heb van de andere hobby’s in het gezin. Zo kan ik nu al (over mijn lijk!) kaartjes kopen voor de Rabobank Hockey World Cup 2014 die tussen half mei en hal juni gehouden wordt. Of ik kan kaarten bestellen voor Herman van Veen op 6 december 2014 in Carré.

Ik zou clubs willen adviseren om hun kaarten zo ver mogelijk van te voren beschikbaar te maken voor de verkoop. Zelfs als dat betekent dat de lokale driehoek zijn ei over de veiligheid dan eerder moet leggen. Dat geeft de marketeers de tijd om deze producten onder de aandacht te brengen bij de verschillende doelgroepen. Zo kunnen families dan 6 weken van te voren een aanbod krijgen via email. En iedere vrijgezel onder de 25, die nog geen kaartje gekocht heeft, op vrijdagavond een SMS. Bovendien is er bij wedstrijden met een clubkaart verplichting nog tijd om supporters een clubkaart te laten aanvragen.

Henk-Frits Verkerk, Sports Alliance
Henk-Frits Verkerk is expert op het gebied van Supporter Marketing en is partner van Sports Alliance Ltd. Sports Alliance is Europa’s eerste Supporter Marketing Dienstenaanbieder voor Sportclubs. Hij heeft vanuit deze organisatie onder andere gewerkt als Consumer Sales Manager a.i. voor Aston Villa, waarbij hij verantwoordelijk was voor de omvorming van een ouderwetse interngerichte naar een moderne supportergerichte organisatie. Inmiddels levert Sports Alliance haar diensten aan meer dan 50% van de Premier League clubs waaronder Tottenham. In Nederland is Sports Alliance ondermeer actief bij een aantal Eredivisie clubs, Jupiler League clubs en de Coöperatie Eerste Divisie.