Google+ & Voetbal

Google+, het social media platform van Google, samen met de functionaliteit van Hangouts een mooi platform om de interactie aan te gaan met de fans. Tot op heden lijken nog maar weinig voetbalclubs in Nederland warm te lopen voor dit platform. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met de eerdere pogingen van Google om een social platform te lanceren maar steeds met minimaal resultaat en de ogenschijnlijk geringe aandacht voor het platform bij de gebruikers zelf. Maar is dat terecht? Het platform lijkt schitterende mogelijkheden te bieden om de interactie aan te gaan en dat allemaal met het gemak van één Google account.

Het is opvallend hoe weinig Nederlandse clubs nog maar aanwezig zijn op Google+. Het lijkt er op dat een aantal clubs wel een plek hebben geclaimed, maar er op dit moment weinig gebruik van maken. Of nog erger, de officiële naam is nog niet vastgelegd.

Wat betreft de Jupiler League Clubs, er zijn er een aantal wel aanwezig maar niet actief en geen van allen heeft de officiële pagina vastgelegd. Dit geldt overigens op dit moment ook nog voor de Jupiler League en de Eredivisie. Fox Sports heeft momenteel nog Eredivisie Live als officieel account.

De inactiviteit van de voetbalclubs is opvallend, Newcom Research & Consultancy heeft onlangs doorgerekend dat 3,3 miljoen Nederlanders gebruik maken van Google+, waarvan een flink deel dagelijks actief is. De grootste gebruikersgroepen zijn jongeren en ondernemers. Daarnaast is Google+ ook goed voor de zoekresultaten in Google zelf.

Google+ & LED Boarding = Front Row

In het kader van inspiratie en de toekomst voor wat betreft het gebruik van LED Boarding en social media presenteren Manchester United en Google+ de laatste samenwerkingsproject: Front Row.

Tijdens de wedstrijd tegen Liverpool op 16 maart 2014 zal een selecte groep supporters, vanuit de hele wereld, zichtbaar zijn op de LED Boarding. Dit alles dankzij Google Hangouts. Supporters worden geselecteerd via het plaatsen van een foto waarop zij hun liefde voor Manchester United tonen, het aangeven van de reden waarom zij dit mee mogen maken en het gebruik van de hashtag #MUFrontRow.

To get involved, simply share a picture on Google+ that showcases your love, passion and commitment to United. Make sure to share it publicly and with#MUFrontRow so we can find it.

Vanuit alle aanmeldingen wordt vervolgens een lijst gemaakt met supporters die het unieke moment mee gaan maken. Hiermee zet Manchester United de toon voor toekomstig fanengagement waarbij ook de supporters die niet in Manchester aanwezig kunnen zijn worden betrokken bij de wedstrijd. Voor Google uiteraard een mooie mogelijkheid om de mogelijkheden met de Google Hangouts en Google+ weer eens te laten zien. Dat wordt ook bevestigd door manager van Google+ EMEA, Cristian Cussen via thedrum.com:

For Google, Front Row is an exciting experiment into what the future of supporting your team could be, and we couldn’t think of a greater partner than Manchester United to kick it off.

Bronnen:

  • http://www.manutd.com/en/Fanzone/News-And-Blogs/2014/Feb/Manchester-United-Google-plus-Front-Row-Hangout.aspx?newsid=41B30E54-6586-441E-8997-54200A1F2335
  • https://plus.google.com/+manutd/posts
  • http://www.thedrum.com/news/2014/02/28/manchester-united-and-google-offer-fans-front-row-tickets
  • http://www.newcom.nl/social-media-onderzoek2014
  • https://support.google.com/plus/answer/2676340