Standaard selectiefoto? Hoeft niet!

Elk jaar rond deze tijd komen ze overall weer voorbij in de seizoen gidsen, clubmagazines en andere media, de selectie foto’s. Een serie van foto’s met steeds hetzelfde beeld, een aantal rijen met spelers, keepers in het midden, technische staf aan de zijkanten, trainer ook nog ergens in het midden en de eventueel gewonnen prijzen ervoor. Het enige wat nog wel eens wil wisselen is de achtergrond, maar ook daarvoor geldt, liever in het stadion.

Maar wat is eigenlijk het doel van een selectie of elftal foto? Aandacht voor de hoofdsponsor? Voorstellen van de selectie? Laten zien welke prijzen er zijn gewonnen? Terugkijkend in de geschiedenis is het vooral het vastleggen van een moment met een groep voetballers of vrienden. Een speciaal moment voor degene op de foto, nog niet zozeer voor de fans. Een mooi voorbeeld daarvan is de foto van de Engelse spelers die in 1915 in Groningen moesten voetballen.

http://www.sportgeschiedenis.nl/2012/03/20/mysterieuze-voetbalfoto-uit-1915-is-niet-meer-mysterieus.aspx

Maar langzamerhand zijn de foto’s meer bedoelt als een moment om de selectie vast te leggen voor een seizoen. Het boek 50 jaar laat een aantal unieke elftalfoto’s zien. Vaak genomen op schitterende locaties en met schitterende poses van de spelers en vaak met een verhaal of gedachte er achter.

Zwartemeer

http://kanaalridder.blogspot.nl/2013/08/verdwenen-betaalde-voetbalclubs.html

De wereld is in de tussentijd behoorlijk veranderd. Selecties wisselen tegenwoordig in de zomer nog veel van samenstelling of er wordt nog gezocht naar een nieuwe shirtsponsor. Allemaal redenen waarom een elftalfoto tegenwoordig meerdere malen gemaakt moet worden. Dat vraagt om een simpele en duidelijke opzet. Maar de foto’s uit het verleden kunnen wel een inspiratie vormen voor nieuwe elftalfoto’s. En dat wordt gelukkig ook gedaan, er zijn steeds meer initiatieven welke het begrip selectie of elftalfoto nieuw elan geven.

Fans staan achter Go Ahead Eagles

Go Ahead Eagles heeft dit seizoen gekozen voor een selectie foto met op de achtergrond de nodige fans. Via de website werden de fans opgeroepen om in de clubkleuren naar het stadion te komen om zich te laten vereeuwigen met de selectie. Met uiteraard de nodige media aandacht: http://www.rtvoost.nl/pl.aspx?nid=193877

foto

De strijders van Helmond Sport

Helmond Sport koos vorig jaar voor een promotionele shoot voor de club, de stad en het elftal. Een schitterende compositie gemaakt met behulp van hun sponsor, John Geven Studio’s. Zelfs ruim een half jaar na dato duikt de foto nog regelmatig op via social media.

http://vimeo.com/79469273

#selftalfoto

Selfies, het bestaat nog niet heel erg lang, maar de is enorm. Zeker tijdens het WK kwamen ze aan de lopende band voorbij, en met name vanuit de Belgische selectie. Zij hebben het maken van selfies inmiddels tot een kunst verheven. Vanuit de bus, het vliegtuig, de kleedkamer, met de koning en in de stad, de Rode Duivels zorgden voor betrokkenheid met de fans in België.

http://nl.metrotime.be/2014/06/10/unibet/reis-mee-met-de-rode-duivels-bekijk-hun-leuke-selfies/

FC Utrecht daarentegen heeft z’n eigen hashtag in het leven geroepen, #selftalfoto. Als de selectie dan toch op de foto gaat, waarom nemen ze er dan zelf ook niet eentje. Het maakte de elftalfoto in één klap social en persoonlijk. Het aantal likes op de Facebook laten in ieder geval zien dat de fans het waarderen.

Br8Bdz1CEAEnAS_

Nog een aantal tips:

  • Koppelen van Facebookprofielen van spelers aan de foto?
  • Koppelen van Twitterprofielen met het voorstellen van de selectie op de website / twitter?
  • Twitternamen op de shirts / foto
  • Het op een originele manier opnieuw betrekken van de hoofdsponsor op de foto
  • Creëer betrokkenheid met de fans
  • Maak een korte rapportage van het fotomoment

Bronnen