Verrassende Verlengavond van Helmond Sport

Op het moment dat het einde van het seizoen voor Helmond Sport in zicht kwam, wisten we dat we voor een uitdaging zouden staan als het gaat over de seizoenkaartverkoop. De club heeft dit jaar een minder seizoen gedraaid en is op een 13e plek beland op de ranglijst. Sinds jaren geen Jupiler Play-Offs voor Helmond Sport… Ook voor onze supporters een teleurstelling.

De uitdaging
Over het algemeen geldt dat een goede ranking leidt tot een positieve seizoenkaartverkoop. Daarnaast is het zo dat we eerdere jaren als incentive bij het verlengen/bestellen van een seizoenkaart een gratis ticket voor de Jupiler Play-Offs weggaven. Ook dit kwam nu te vervallen. Zeker dit seizoen wilden we graag iets terugdoen voor onze trouwe supporters, die ons het afgelopen seizoen – en hopelijk ook het volgende seizoen – zouden steunen.

Unieke beleving creëren rondom bestelmoment
In april zijn we gestart met de seizoenkaartverkoop. Met een aantal medewerkers hebben we gekeken wat de mogelijkheden waren, welke prijzen we zouden hanteren, hoe we het communicatief zouden insteken. We kwamen uit op een concept om een ‘unieke beleving te creëren’ rondom het verleng/bestelmoment van een seizoenkaart. Uitgangspunt was dat ‘het bedanken’ van onze supporters centraal zou staan, vanuit onze spelers en technische staf. Er is toen gekeken hoe onze spelers de supporters in het zonnetje konden zetten. Het idee achter de Verrassende Verlengavond was geboren.

Verrassende Verlengavond
Op maandag 12 mei, van 18.00 tot 20.00 uur werden supporters op een leuke en ludieke manier in het zonnetje gezet door de spelers van Helmond Sport tijdens de Verrassende Verlengavond.
Zo verwelkomden Gillian Justiana, Ferry de Regt en Arne van Geffen supporters met koffie en thee en hielp Kevin Visser supporters aan de balie met het bestellen van hun seizoenkaart.

Verlengavond2

Maar het was vooral de autowasactie die veel bekijks trok. Zo werd van iedere 5e verlenger/besteller zijn of haar auto gewassen. Op deze manier ontstond er een gezellige wasstraat op de parkeerplaats voor de administratie van Helmond Sport. “Het is leuk dat we dit voor onze supporters kunnen doen”, vertelt Helmond Sport-speler Jeffrey van Nuland. Ook hij heeft tijdens deze avond verschillende auto’s ingesopt. “We krijgen positieve reacties van onze supporters, het is iets dat wordt gewaardeerd.”

Verlengavond6

Tijdens deze avond was er nog veel meer te doen. Zo kregen supporters de kans om het veld in het Lavans Stadion te betreden. Keepers Wouter van der Steen en Jamie Watt stonden hier klaar om zoveel mogelijk penalty’s te stoppen. Ook waren er unieke prijzen te winnen, bij de speciale bingo die door Koen Weuts werd begeleid. Zo hebben enkele supporters een dag meetrainen met de selectie gewonnen of ze mogen met de selectie op de foto tijdens de officiële persdag.

Daarnaast was er een fotograaf aanwezig die supporters met een aantal spelers op de foto heeft gezet. Ook was er muziek en konden supporters met elkaar en de spelers een praatje maken. Zo ontstond er een gemoedelijke en gezellige sfeer rondom het Lavans Stadion.

Verlengavond

Communicatie
Om supporters voor de Verrassende Verlengavond enthousiast te krijgen (en te informeren), is er een geïntegreerde communicatieplanning opgezet:

Per post hebben alle huidige seizoenkaarthouders een brochure ontvangen over de seizoenkaartverkoop, de prijzen en een aankondiging van de Verrassende Verlengavond. Daarnaast is melding gemaakt op onze website. In de week voorafgaand aan de actie is er dagelijks via Facebook en Twitter gecommuniceerd over deze avond. Er zijn foto’s geplaatst van spelers die ballen aan het oppompen waren of een spons en emmer sop in hun handen hadden. Dit onder het motto: wij zijn er klaar voor om jullie in het zonnetje te zetten. We wilden hiermee vooral het ludieke karakter van de actie benadrukken.

Daarnaast is er een bericht opgenomen in onze algemene nieuwsbrief en zijn er gerichte actie + herinneringsmailings verzonden aan de huidige seizoenkaarthouders en potentieel nieuwe seizoenkaarthouders. Tijdens de avond zelf was er diverse media aanwezig. De dag na de Verrassende Verlengavond is een persbericht verzonden.

Resultaat
Er werden tijdens de Verrassende Verlengavond ruim 100 seizoenkaarten verlengd/besteld. Dit is, als we het aantal seizoenkaarten van vorig jaar nemen, 1 op de 9 seizoenkaarthouders in slechts twee uur tijd. Het meeste positieve aan deze avond waren echter de enthousiaste reacties van de supporters. Zij vonden het erg leuk en waren te spreken over de gezellige sfeer en het persoonlijke contact met de spelers. Juist dat is iets dat zal blijven hangen.

In de media
De actie van de Verrassende Verlengavond is door de media niet onopgemerkt gebleven. Omroep Brabant maakte een mooie reportage (zowel radio als televisie) over het autowassen en het Eindhovens Dagblad pakte op hun sportpagina groot uit met de ‘wasstraat van Helmond Sport’.  Op gezien.nl (lokaal online medium) waren alle foto’s te bekijken die fotograaf Wim van den Broek voor ons heeft gemaakt. Het verzonden persbericht na de Verrassende Verlengavond is door diverse weblogs overgenomen.

Verlengavond7

Out of the box
Door de positieve respons van onze supporters en de aandacht voor deze actie, maakt dat we dit in de toekomst zeker gaan herhalen. Het laat zien dat je als voetbalclub out of the box moet durven denken en er geen grote budgetten ter beschikking hoeven zijn om dergelijke succesvolle acties op te zetten.

Initiators van de Verrassende Verlengavond zijn Ronnie Vriens en Maartje van Mensvoort van Helmond Sport. Ronnie Vriens is Commercieel medewerker bij Helmond Sport, Leider Helmond Sport o13. Maartje van Mensvoort is Manager PR & Communicatie bij Helmond Sport.